lennartssonz.blogg.se

Ord är terapi, ena dagen upp, andra dagen ner, känslorna får komma ut ur systemet, få färg och konsistens. 30 år, kvinna, mamma, hustru, vän, syster. Undersköterska, kreativ, glad, känslosam. Nu kör vi!

Livspussel

Publicerad 2013-09-25 11:29:02 i Allmänt,

Villket bra ord egentligen, livet är ju verkligen ett pussel. Visst är det härligt när alla bitar faller på plats och pusslet ligger klart, alla bitar är där man vill ha dem, och man kan njuta för ett ögonblick, tills en eller flera av bitarna faller ner på golvet.
Ibland är det pusslets ram såsom bostad, jobb och ekonomi som saknar en bit.
Ibland är det pusslets fyra viktiga hörn, kärlek, vänskap, familj och tillit ,som helt plötsligt saknar en bit. Ibland är det den innersta delen av bitarna, självkänsla, glädje, trygghet och själ som tillfälligt hamnat i oordning.
Bitarna i ramen är en förutsättning för att den inre delen av pusslet ska vara komplett, men då och då kan kaos bland de inre bitarna komma tillsynses utan anledning. Då gäller det att sakta ner, försiktigt försöka lägga bitarna på plats, och även våga be om hjälp för att åter bygga sitt pussel.
 
Bitarna i den yttre ramen går att byta ut, ibland passar inte längre en bit in i ditt pussel, och då gör man oftast rätt i att byta ut den biten. Denna process påverkar oftast de övriga bitarna, men så småningom fylls tomrummet med en bit som till och med kan passa bättre än den förra.
I vissa fall är biten helt enkelt så trasig, att den inte går att ersätta, men då får man försöka fylla det tomrummet med andra små bitar som kan ge pusslet ny form och färg igen.
 
Just nu försöker jag få mina bitar i det inre pusslet att falla på plats igen. Runt omkring har jag människor jag älskar, vars pussel rasar, bitar går sönder och viktiga delar saknas. Jag försöker dela med mig så mycket jag kan av mina pusselbitar, villket resulterar i att mitt pussel just nu känns mycket splittrat. Men bitarna kommer att falla på plats, lite mer nötta i kanten än innan, men förhoppningsvis starkare och lite mer komplett än innan.
 

Kommentarer

Postat av: Vicky

Publicerad 2013-09-25 22:01:47

♥♥Min fina vän! Tänker på dej! Du vet att du alltid har mej om du behöver prata!! Puss!! ♥♥♥

Svar: Tack hjärtat, ja jag vet det. Jag längtar efter dig, hoppas vi kan hitta nåt tillfälle att ses, trots jobb och den berömda vardagen. Vi får prioritera varandra någon dag <3<3
lennartssonz.blogg.se

Postat av: Mia

Publicerad 2013-09-30 07:09:41

Ja, det är svårt att trycka ner kantiga bitar i en rund ram, man försöker lite varje dag och tillslut som du skrev, så passar det tillslut, fast att man behövt ta en sax för att klippa bort en bit, eller bitit bort en del i ren ilska! ❤️❤️❤️

Svar: Så är det Mia, Tur i oturen är att vi är olika. Det vore inte något positivt om alla grävde ner sig och inte orkade kämpa vidare så fort pusslet var i oordning, samtidigt som jag inte klandrar någon för hur dom hanterar sina pussel. Viktigt är att tänka på att alla har olika stora pussel med, en del har få bitar och en del har alldeles för många bitar att hantera...
lennartssonz.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela